Årsberetning 2017

ved leder af Rejsekontoret, Sally Flindt-Hansen

Feriebarn I Malling 2017

Rejsekontorets aktiviteter spiller ind i Skoleforeningens overordnede satsning ”Kontakten til Danmark”. Om eleven er fra Sydslesvig og er feriebarn, udvekslingselev eller efterskoleelev i Danmark, eller om der er tale om en elev fra Danmark som er i Sydslesvig som feriebarn, udvekslingselev eller ”frivillig 10. klasses-elev i Sydslesvig” – det er i alle vores initiativer kulturmødet mellem børn/unge og deres familier fra hhv. Danmark og Sydslesvig der driver værket og skaber grobund for langvarige, gode relationer på tværs af grænsen.

De sydslesvigske lejrskoler

Traditionen for at tage på lejrskoleophold er fortsat stærk og det er glædeligt, at mange klasser stadig søger ”Sydslesvigs egne lejrskoler” Rendbjerg, Vesterled og for daginstitutionernes vedkommende Hjerpsted Feriekoloni.

I foråret 2017 mødtes køkkenpersonalet fra de to lejrskoler, Hjerpsted Feriekoloni, Ladelund Ungdomsskole samt Ungdomskollegiet til en til en ”Fagdag” på kollegiet, hvor de fik chancen for at snakke madlavning, indkøb, varebestilling, budget, procedure, hygiejne og meget mere af dét, der spiller en rolle i gastronomiens verden. Sammen blev der afslutningsvis lavet mad og spist sammen. Der var positiv respons fra medarbejderne, som kunne tage nye idéer, viden og inspiration fra deres kolleger med hjem til deres ”eget køkken”.

Hjerpsted feriekoloni

Der er stadigvæk en stabil stærk søgning til Hjerpsted; som er dagtilbuddenes Feriekoloni. Hjerpsted kunne i det forgangne år glæde sig over en ny overdækning som gør, at man kan sidde ude både i solskin og regnvejr. Derudover har Hjerpsted fået renoveret og malet hele facaden. Det har virkelig pyntet og givet kolonien det look tilbage, som mange forbinder med Hjerpsted fra tidligere ophold.

Lejrskolen Rendbjerg

På Rendbjerg er der også sket fornyelser. Der er kommet nye bænke i spisestuen og der er blevet hængt fine nye gardiner op.  Alle borde og bænke udendørs er blevet malet og frisket op. Flere skoler har fået tradition for, at bruge Rendbjerg til deres ”ryste sammen tur” ved skoleårets start. De cykler til Rendbjerg, hvilket jo også skaber godt samvær. Leder af Rendbjerg, Susanne Breede, siger at hun hvert år er begejstret over den energi og teamgejst de unge mennesker ankommer på stedet med, efter en lang cykeltur. Hun tager i øvrigt billeder af alle hold når de kommer, og samler dem på en opslagstavle.

Der har været klager over, at børnenes tøj lugtede af mug når de kom hjem fra Rendbjerg. Teknisk afdeling har undersøgt bygningerne og konstaterer at der ikke er fugt på værelserne, men at det er gamle bygninger egnet til sommerbrug, og at der – når der er 10 børn på et værelse med deres tøj, sko, jakker, håndklæder, måske badetøj osv. – hurtigt bliver dårligt indeklima. Det vil man nu i en testfase prøve at få bugt med, idét alle brugere af stedet bliver bedt om at lufte ud med gennemtræk på samme tid på alle værelser 10 minutter hver morgen og aften.

Lejrskolen Vesterled

2017 er året, hvor lejrskolen Vesterled fylder 70 år. Dette fejres på årsmødet den 9. september, traditionen tro med festmiddag og hyggeligt samvær for alle, der har lyst.

2017 var også året, hvor Vesterleds økonoma Lena Andersen efter 20 års tro tjeneste valgte at søge ”andre græsgange”. Mange elever og lærere forbinder deres lejrskoleophold på Vesterled med Lena og hun vil blive savnet. Vi ønsker Lena god vind fremover og siger tak på hele Skoleforeningens vegne.

Man må se i øjnene, at lejrskolerne Vesterled og Rendbjerg står i hård konkurrence med de mange andre tilbud for grupperejser, der findes på skoleområdet. København, Berlin, London – you name it. Samtidig stiller lærerne stadig større krav til indkvartering (indkvartering, mulighed for privatsfære etc.), og på dette område må man desværre erkende, at lejrskolerne Rendbjerg og Vesterled har et hængeparti.

Vi vil gøre os tanker om, hvordan lejrskolerne i dette henseende kan optimeres så det også i fremtiden er attraktivt – både for store og små – at komme på lejrskoleophold.

Sommerlejre

På baggrund af vores erfaringer fra de forrige år, har vi i 2017 valgt af afkorte Vesterled-Sommerlejrene fra 12 til 10 dage. Holdene er igen fyldt op med 53 børn på hvert hold, og 2 motiverede ledere samt hhv. 5 pædagogmedhjælpere på hvert hold er klar til at give børnene en dejlig ferielejr.

Den planlagte sommerlejr for 13-16 år, som var tænkt som en pendant til Vesterled-lejren (som er for 7-12 årige) måtte desværre aflyses pga. for få tilmeldte. Behovet for et alternativ til de elever som er blevet for gamle til at komme med på Vesterled var måske alligevel ikke så stort, som vi syntes at kunne fornemme de forrige år.

Mødet med Efterskolen

Hvor meget et efterskoleophold kan gøre for et ungt menneskes liv, bliver mange forældre vist først klar over, når eleven kommer hjem igen. Kogt ned til ét begreb kan man sige, at efterskolen er en uddannelse i ”medborgerskab”. Undersøgelser viser også, at elever som har været på efterskole har lettere ved at gennemføre en ungdoms- og erhvervsuddannelse. Og spørger man forældrene, har efterskoleopholdet set i bakspejlet været alle pengene værd, for de får et mere selvstændigt, reflekteret og hjælpsomt barn hjem igen.

I Skoleforeningen er vi meget interesserede i at sende mange unge på efterskole. For mange er konceptet ”efterskole” ukendt og fremmed og der er ingen tradition for efterskole i familien. For at sikre at alle elever i Skoleforeningen i løbet af deres skolegang stifter bekendtskab med konceptet ”efterskole”, og for at undgå at manglende viden fører til et fravalg af efterskole, vil mødet med efterskolen blive en obligatorisk del af 7. og 8. klasse. I 7. klasse i form af et 24-timers ophold på en efterskole, i 8. klasse i form af klasseudflugter til udvalgte samarbejdsefterskoler og i 9. klasse tilbud om gratis 14-dages efterskoleophold. Derudover afholdes der hvert år i februar Efterskolernes Dag i Sydslesvig, samt den sidste weekend i september åbent hus på alle efterskoler i Danmark. Vi håber, at dette kontinuerlige møde med efterskole-konceptet i løbet af elevernes udskoling vil føre til et større kendskab til – og dermed skabe grundlag for en mere funderet beslutningstagen omkring – efterskoleophold. På Rejsekontoret kan elever og forældre altid få rådgivning om efterskoleophold og støttemuligheder.

Feriebørns- og udvekslingsarbejdet

I 2017 har 103 børn fra Sydslesvig været afsted på ophold hos ferieværter i Danmark. Samtidig har vi også i år for første gang på officiel vis haft feriebørn fra Danmark på ophold hos ferieværter i Sydslesvig. 11 feriebørn fra Danmark har i 2017 været afsted som en del af vores pilotprojekt og kommer forhåbentligt hjem med gode erindringer fra deres oplevelse i Sydslesvig og gode historier om mindretallet syd for grænsen, som er en størrelse, mange kun kender fra historieundervisningen. Tak til alle ferieværter i Sydslesvig som tog initiativet og tilmeldte deres familie som værtsfamilie. Vi fortsætter helt sikkert i 2018.

Man mærker en stærk tendens i Sydslesvig; mange vil ikke kun sende deres børn afsted, men vil også gerne selv være vært og give et barn fra Danmark muligheden for at møde Sydslesvig.

Netop denne gensidighed er jo nøgleordet i Elevudvekslingen uge 45-47, som løber af stablen i efteråret. 121 udvekslingspar mødtes i 2016. Vi håber på mindst lige så mange tilmeldinger fra Danmark og Sydslesvig i 2017. Tilmeldingsfristen er den 19. september.

Statistik 2009-2017 Rejsekontoret 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Sommerferieophold hos Ferieværter i Danmark
Børn afsted i alt 354 354 295 257 238 142 146 130 103
Heraf genbesøg 239 256 199 193 172 120 106 79 58