Årsberetning 2016

ved leder af Rejsekontoret, Sally Flindt-Hansen

20161115TR21

Efterskoleophold

Det var nærmest perfekt timing. Dagen inden arrangementet ”Efterskolernes dag i Sydslesvig” som fandt sted 27. februar 2016, gik forhandlinger mellem Skoleforeningen og Uddannelsesministeriet i Kiel igennem og nogle klare retningslinjer omkring genindplacering i Sydslesvig efter 10. klasses ophold på en efterskole blev defineret – til stor glæde for alle, som overvejer et efterskoleophold i 10. klasse. Skoleforeningen giver økonomisk støtte til efterskoleophold og ønsker at gøre selve ansøgningsprocessen mere gennemskuelig. I det forgange år er hjemmesiden blevet gået efter i sømmende, og der er efter ønske fra forældre og andre brugere af hjemmesiden, som søger information om efterskoleophold og støttemuligheder, blevet tilføjet en del relevante informationer, ligesom retningslinjer, ansøgningsskema og tabel over støttesatser er blevet mere overskuelige og letforståelige. 52 elever fra Sydslesvig var ved skolestart 2016-2017 tilmeldt en efterskole i Danmark.

Vi takker for det gode og vigtige samarbejde med Grænseforeningen og Efterskoleforeningen som begge har stor interesse i efterskoleophold for unge sydslesvigere.

Sommerferierejserne

15. marts 2016 ansatte Skoleforeningen og Grænseforeningen en fælles medarbejder, hvis opgave er at styrke antallet af personlige møder mellem sydslesvigere og danskere. Herunder hører især sommerferieophold. Takket være en stor indsats lykkedes det i år at finde 51 nye ferieværter og Rejsekontoret har nydt travlheden med at matche feriebørn og familier. Der er stadig mange, som mødes med den samme ferievært år efter år og som ordner alting selv udenom Rejsekontoret. Dette ser vi som yderst positivt, da det for os er definitionen på en ”ægte relation”.

Tal 2016
I sommeren 2016 har dog oplevet en tilbagegang i tallet "genbesøg" som til dels skyldes , at der er mange ferieværter og feriebørn som "takkede af" pga. alder.

Som et forsøg har vi i år haft to familier i Sydslesvig, der tilmeldte sig som ferieværter. Desværre lykkedes det kun at finde et feriebarn fra Danmark til én af dem. Næste år vil vi være klar i god tid og håber på større opbakning fra folk i Danmark, som er med til at sprede ordet i deres netværk, hvor der er børn, som er friske på at være feriebarn syd for grænsen.

Som et alternativ til ophold hos ferieværter har vi igen i 2016 haft vores to Vesterled-sommerlejre med i alt 105 børn.

Elevudveksling uge 45-47

Det er ikke for sjov, at vi kalder uge 45-47 et ”boost til selvtilliden”. Det er et projekt som flytter personlige grænser og evalueringerne røber i stort set alle tilfælde, at det har gjort ”barnet mere selvstændigt”.  Vi håber at vi igen i år kan skabe mange gode match, som fører til venskaber på tværs af grænsen. Alfa-Omega ved elevudvekslingen er, at det er et projekt som kræver stort engagement hos de deltagende familier. Det er Rejsekontoret som formidler kontakten, men herefter skal familierne selv tage kontakt og aftale besøg, kørsel etc. Det er vigtigt at mødes inden uge 45-47,så man kan mærke, om kemien passer. Gør den til gengæld det, bliver elevudvekslingen med sikkerhed efterårets fedeste oplevelse.

Lejrskolerne Rendbjerg og Vesterled samt Hjerpsted feriekoloni

I skoleåret 2015-2016 har der igen været mange glade børn og voksne afsted på lejrskolerne. Både Vesterled og Rendbjerg har fået en ”skønhedsbehandling”, til stor glæde for alle brugere. Personalet på lejrskolerne og Hjerpsted Feriekoloni er ægte ildsjæle som lægger mange kræfter i, at både gæster og bygninger har det godt.

Til skoleåret 2016-2017 er der ved årsberetningens deadline stadig en del ledige pladser på lejrskolerne, som vi håber at få fyldt op. Erfaringer fra sidste år viser, at en del restpladser bliver booket inden sæsonstart i foråret.

Som en hjælp til lærere og pædagoger der planlægger lejrskoleophold, har hver af de to lejrskoler fået deres egen hjemmeside: www.skoleforeningen.org/rendbjerg og www.vesterled.de. Meningen er, at det er brugerne selv, som bidrager til indholdet på siderne – dog har vi endnu ikke fået mange bidrag. Vi beder alle, som har tips, erfaringer og gode ideer til et lejrskoleophold på Vesterled eller Rendbjerg vil dele dette med Rejsekontoret, som så lægger det på hjemmesiden.

På feriekolonien Hjerpsted har der i sæsonen 2016, som går fra april – september været fyldt helt op med børnehave – og førskolebørn. Alle restpladser blev booket nærmest lige efter de blev offentliggjort. 849 børn besøgte hermed Hjerpsted i sæsonen 2016. Det er positivt.

Frivillig 10. klasse i Sydslesvig

I sommeren 2015  kunne vi på hjemmesiden og sociale medier berette om en ung pige fra Silkeborg, som ønskede at tage sin 10. klasse på en skole i Sydslesvig i skoleåret 2015-2016 og bo hos en sydslesvigsk familie imens. Heldigvis for Silja kunne hun fortsat dyrke sin hobby fodbold selvom hun var udvekslingselev i Sydslesvig. Nu er Siljas år som 10. klasses elev på Sønder Brarup Skole og hendes år som ”gæst” i en Sydslesvigske værtsfamilie snart forbi. Vi er glade for, at det lykkedes og håber, at Silja kan inspirere andre unge, som har lyst til at tilbringe en ”frivillig 10. klasse” i Sydslesvig.

Silja Fogt